فروش و عرضه مرغ در یزد سامان می‌یابد

با بهره‌برداری از فاز تولید، توزیع و فروش گوشت مرغ در سامانه توزیع کالای اساسی (سِتکا) در استان یزد، امکان عرضه عادلانه این کالای اساسی فراهم می‌شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به مشکلاتی که در فرآیند تولید و توزیع مناسب گوشت مرغ طی ماه‌های گذشته در کشور و به تبع آن در استان یزد به وجود آمد، از تلاش متولیان امر جهت راه‌اندازی سامانه‌ای که این مشکلات را به حداقل برساند خبر داد.

وکیلی افزود: سامانه ستکا با هدف نظارت دقیق بر زنجیره تولید و توزیع کالای اساسی با قیمت مصوب راه اندازی شده است تا با کنترل فرایند توزیع و فروش کالا، ضمن حمایت از تولیدکنندگان سختکوش استان، مانع از احتکار، گران‌فروشی و سوء استفاده‌های احتمالی شود.

سید ابوالفضل وکیلی با بیان اینکه در این سامانه، عرضه گوشت مرغ از ابتدای جوجه‌ریزی رصد آغاز و با خوداظهاری مرغداری، تحویل مرغ زنده به کشتارگاه، ثبت ضایعات، تسویه حساب با مرغدار، کشتار مرغ و اظهار تولید، تخصیص سهمیه به عاملین فروش و توزیع مرغ به بازار مصرف قابل ردیابی و مدیریت می‌باشد تاکید نمود: در این سامانه جهت رفاه حال مصرف کننده، خرید مرغ بر اساس حجم تعیین شده در بازه زمانی معین انجام شده و با شفاف سازی صورت گرفته امکان خرید تسهیل می‌گردد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت: همچنین در این راستا استان یزد را با تولید سالانه ۵۹ هزار تن گوشت مرغ جزو استان‌های پیشتاز در این زمینه بر شمرد که بیش از نیمی از این میزان تولید به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

وکیلی اظهار امیدواری نمود با راه‌اندازی این سامانه و همکاری بیش از پیش تولیدکنندگان و عموم مردم، شاهد توزیع عادلانه و بدون دغدغه این کالا باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی استان هم در ارتباط با خبر ۲۰ گفت: با راه اندازی سامانه ستکا از پرداخت طولانی مدت پول مرغدار نیز جلوگیری می‌شود و پول مرغدار در مدت ۷۲ ساعت پرداخت می‌شود.

غیب اللهی افزود: در سامانه ستکا، مرغداران با نام کاربری وارد سامانه شده و با خود اظهاری تولید مرغشان را ثبت می‌کنندو از این طریق نیز کشتارگاه مرغ آنان را خریداری می‌کندو از افزایش قیمت مرغ جلوگیری می‌شود.

 

 

 
پنجشنبه 22 مهر 1400
 
 3525